Rallin junioreiden Euroopan mestaruussarja, FIA ERC Junior, käynnistyi
Joonas Tokeen osalta Azores Rallyllä, joka tarjosi viikonlopun aikana
suomalaistiimille eksotiikkaa, pieniä vaikeuksia ja paljon uutta oppia.
Värikkäiden vaiheiden jälkeen Tokee ja kartanlukija Jani Salo
saavuttivat kisasta varsin hyvän neljännen sijan. Peugeot 208
-kaksikolle palkintopallisija olisi ollut mahdollinen ilman ongelmia,
mutta vaativan kolmipäiväisen rallin aikana toki muutkin kärsivät
ongelmista ja hidasteista.
– Jo nuotitusvaiheessa huomasin, kuinka haastavat tiet olivat edessä.
Ennen kisaa teimme suunnitelman, että ajetaan fiksusti säästellen myös
hieman autoa, sillä EK-kilometrejä oli yli 200. Mutta heti ensimmäisten
pätkien jälkeen todettiin, että ei ole mitään mahdollisuutta ajaa
rauhassa, sillä muut menivät erittäin kovaa kärjessä, kuudentena
avauspäivän jälkeen ollut Tokee kertasi.
– Toisena kisapäivänä lähdimme kiristämään, ja tein muutamia virheitä,
joissa auto otti rajusti osumaa. Sen vuoksi jouduimme ajamaan muutaman
pätkän ilman jarruja. Auto saatiin huollossa kuntoon, mutta pätkät
olivat niin rajussa kunnossa, että ilman aikaisempaa kokemusta oli
todella vaikea pysyä kärjen vauhdissa.
Tokee ja Salo olivat toisen päivän jälkeen viidentenä ja vain kolmen
sekunnin päässä nelossijasta.
Viimeisenä kisapäivänä kaksikko päätti lähteä hyökkäämään, mutta aamun
ekalla pätkällä mahdollisuudet parempaan sijoitukseen hupenivat käsistä:
– Ajoin mutkan pitkäksi ja sammutin siinä tohinassa auton. Kone ei
lähtenyt käyntiin ilman katsojien työntöapua ja siinä meni aikaa noin
kolme minuuttia. Sen jälkeen jatkoimme taistelua loppuun asti pienien
tekniikkamurheiden siivittämänä.
– Oli kuin puoli voittoa selviytyä maaliin kaikkien ongelmien ja
tapahtumien jälkeen. Iso kiitos kuuluu tiimille, että onnistuimme
saamaan kohtuullisen hyvän pistesaldon kauden jatkoa ajatellen, Tokee
päätti.
Azores Rallyn ERC Junior-luokan voitti portugalilainen Diogo Gago
(Peugeot) ennen britti Chris Ingramia (Opel). Päätöspäivänä Tokeen
ohittanut norjalainen Steve Rokland (Ford) oli kolmas.
Teksti: Jarno Saari
Kuva: Josef Petru